031-33363801 - 09375616467
ساعت کاری 8 الی 20

امتیاز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور   --   وزارت کار و امور اجتماعی   --    عضو انجمن تخصصی فناوری اطلاعات

  • اینستاگرام یکتاپرداز
  • تلگرام یکتاپرداز
  • واتساپ یکتاپرداز
open

۰

نکات طلایی در نوشتن بهترین قرارداد کار بیم کارگر و کارفرما

نکات طلایی در نوشتن بهترین قرارداد کار بین کارگر و کارفرما 
  
سوالی که مطرح می‌شود این است که بهترین قرارداد کار بین کارگر و کارفرما باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟


موارد ابتدایی برای بستن قرارداد سه مورد است که الزامی می‌باشند تا بتوان به آن قرارداد استناد نمود: 


• مشروعیت موضوع قرارداد 

• معین بودن موضوع قرارداد 

• عدم ممنوعیت قانونی و شرعی دوطرف قرارداد نسبت به انجام کار 


سه موردی که در بالا مطرح شد، اصول اولیه برای نوشتن بهترین قرارداد کار بین کارگر و کارفرما می‌باشد. این موارد بیانگر آن هستند که در ابتدا موضوع قرارداد باید شفاف و روشن باشد و علاوه بر آن ممنوعیتی نداشته باشد. مثلا برای فروش مواد مخدر یا مشروبات الکلی نمی‌توان قرارداد بست و بعدا به آن استناد نمود؛ چراکه ذات این کار مشروعیت نداشته و ممنوع می‌باشد. 


ارکان قرارداد در بهترین قرارداد کار بین کارگر و کارفرما 


برای نوشتن بهترین قرارداد کار بین کارگر و کارفرما، علاوه بر نکاتی که گفته شد باید موارد دیگری را نیز مدنظر داشت. موارد و اصول اولیه‌ای که باید در قرارداد ذکر شود تا بتوان ادعا نمود که بهترین قراداد کار بین کارگر و کارفرما را مکتوب کرده‌ایم مواردی همچون تعریف حقوق، ساعت کاری، مرخصی‌ها، محل انجام کار، تاریخ قرارداد، مدت قراداد و عرف و عادت‌های شغل می‌باشد. 


نکته اول: اگر در قرارداد، تاریخ پایانی ذکر نشده باشد آن قرارداد به مشکل می‌خورد چراکه وقتی تاریخ پایان برای آن مشخص نشده پس به عنوان یک قراداد دائم تلقی می‌شود. پس در کل عدم وجود تاریخ پایان، قرارداد را از زمره بهترین قرارداد کار بین کارگر و کارفرما خارج می‌کند. 


نکته دوم: مورد دیگری که باید در بحث نوشتن قرارداد رعایت نمود تا به مشکلات کمتری برخورد کنیم نوشتن حقوق و مزایای کارگر است. چرا که اگر حقوق به درستی نوشته نشود می‌تواند تبعاتی را برای کارفرما ایجاد کند. پس در نوشتن یک قراداد کار اصولی و قرارداد کاری که بتوان ادعا نمود در یکی از انواع بهترین قرارداد کار بین کارگر و کارفرما است، نوشتن حقوق و مزایا به صورت اصولی و درست و قابل اثبات یک امر بسیار مهم می‌باشد. 


بیشتر بخوانید: تنظیم قراردادکار سال 1402


نکته سوم: مورد بعدی دیگر محل انجام کار است که در بحث ماموریت اهمیت دو چندانی پیدا می‌کند. چرا که یکی از موارد در تشخیص و محاسبات ماموریت، محل انجام کار یا همان کارگاه می‌باشد. چنانچه کارگر برای انجام کار ۵۰ کیلومتر از محل انجام کار دورتر رفته باشد مشمول فوق العاده ماموریت خواهد شد. پس برای نوشتن بهترین قرارداد کار بین کارگر و کارفرما رعایت این نکات بسیار حائز اهمیت می‌باشند. 


انواع قرارداد کار 


زمانی که شما می‌خواهید قراردادی را بنویسید که بهترین قرارداد کار بین کارگر و کارفرما تلقی شود باید به نوع کار و انواع قرارداد نیز توجه زیادی داشته باشید. برای انواع قرارداد کار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 


• قرارداد کار موقت 
• قرارداد کار معین 
• قرارداد کار ساعتی 
• قرارداد کار دائم

 
حال برای نوشتن بهترین قرارداد بین کارگر و کارفرما باید میزان مطابقت کار را با نوع قراداد حتما لحاظ کنیم. چرا که انتخاب اشتباه نوع قراداد در آینده حتما تبعاتی را برای کارفرما خواهد داشت. 


بهترین قرارداد کار بین کارگر و کارفرما 


بهترین قرارداد بین کارگر و کارفرما قراردادی است که مصالح هر دو طرف در آن رعایت شده باشد و حقوق هیچ یک از طرفین در آن ضایع نشود. علاوه بر آن ایجاد حق اضافه‌تر از واقع نیز برای هیچ کدام از طرفین نداشته باشد.  زمانی که شما قراردادی بنابر اصول و با درنظر گرفتن منافع و مصالح طرفین را نوشته باشید و بدون هیچ نگرانی از جانب کارگر و کارفرما آن قرارداد در اختیار طرفین باشد، می‌توان به آن قرارداد لقب بهترین قرارداد کار بین کارگر و کارفرما را داد. 


در این شرایط کارفرما با آرامش خاطر نسبت به تهیه بهترین قرارداد کار بین کارگر و کارفرما و بدون نگرانی از تبعات بعدی قرارداد را در اختیار کارگر می‌گذارد و کارگر نیز با آرامش خاطر بیشتری، تمرکز خود را به کار اصلی و محوله معطوف می‌نماید و بهره‌وری بالاتری را می‌تواند از خود بروز دهد. 


۳ نکته طلایی در نوشتن بهترین قرارداد کار بین کارگر و کارفرما 


در نوشتن بهترین قرارداد کار بین کارگر و کارفرما رعایت نکات ریز و ظریف به شما کمک شایانی می‌نماید. یکی از نکات اصلی تفکیک مزایا می‌باشد. چنانچه شما در زمان نوشتن قرارداد، تفکیک و آنالیز مزایا را رعایت نمایید و در قرارداد آن را ذکر کنید، بعدا دچار تبعات کمتری خواهید بود. 


در تحریر بهترین قرارداد بین کارگر و کارفرما باید دقت شود که حتما شماره حساب کارگر برای واریز حقوق درج شود و حقوق فقط به همان حساب واریز شود.  


همانطور که گفته شد بهترین قرارداد کار بین کارگر و کارفرما قراردادی است رعایت مصالح دو طرف در آن شده باشد. بسیاری از کارفرمایان گرفتن سفته یا چک ضمانت را در این دسته قرار می‌دهند؛ در صورتی که این کار از لحاظ قانون کار اعتباری نداشته و حتی در مواردی می‌تواند به ضرر کارفرما نیز منتهی شود.

 

بیشتر بخوانید : بندهای مهم قرارداد کار
 


برای مشاوره مالیاتی و آموزش قوانین مالیاتی دایرکت دهید یا با شماره های زیر تماس بگیرید یا بر روی مشاوره آنلاین کلیک کنید.

☎️ ۰۳۱۳۳۳۶۳۸۰۱  ۰۹۳۷۵۶۱۶۴۶۷ 
 

پیج اینستاگرام : https://www.instagram.com/1tapardaz/

۵
از ۵
۶ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش