031-33363801 - 09375616467
ساعت کاری 8 الی 20

امتیاز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور   --   وزارت کار و امور اجتماعی   --    عضو انجمن تخصصی فناوری اطلاعات

۰
فرم ثبت نام

اینتاکد مالیاتی و نسبت سود فعالیت کسب و کارها​​​​​​​

   ​اینتاکد مالیاتی چیست و نسبت سود فعالیت کسب و کارها چطور محاسبه می شود؟

 

سازمان امور مالیاتی به منظور افزایش دقت در طبقه بندی فعالیت‌ کسب و کارها و مشاغل و تسهیل در روند تشخیص مالیات، به هر فعالیت اقتصادی یک کد مالیاتی ویژه اختصاص می‌دهد، که اینتاکد نامیده می‌شود. اینتاکد به گونه ای عمل می‌کند تا شما با داشتن این کد ویژه مالیاتی، تعریف دقیق و منحصر به فردی نسبت به نوع فعالیت و مدل سودآوری کسب و کار خود به سازمان امور مالیاتی ارائه دهید.

 

طبقه بندی انواع اینتاکد مالیاتی:     تولیدی     خدماتی      بازرگانی

 

​یکی از شاخصه‌هایی که می‌بایست در پرونده مالیاتی خود در هنگام ثبت نام مالیاتی یا ویرایش پرونده الکترونیکی مالیاتی در سایت my.tax.gov.ir اختصاص داده و پرونده الکترونیکی مالیاتی خود را تکمیل کنید اینتاکد است. به این شکل که باید نوع فعالیت خود را از میان یکی از دسته های اصلی تولیدی، بازرگانی یا خدماتی انتخاب کنید و در مراحل بعدی در جزئیات بیشتر، فعالیت دقیق اقتصادی خود در لایه‌های داخلی اینتاکد مالیاتی عمیق‌تر شوید تا در نهایت به اینتاکد ویژه کسب و کار یا فعالیت اقتصادی خود برسید.

 

​اینتاکد ساماندهی گونه‌های مختلف کسب و کار و مشاغل از نگاه سازمان امور مالیاتی است. به صورت کلی این کد خاص مالیاتی می‌تواند میزان مالیات شما را تنظیم کند. هر اینتاکد مالیاتی یک ویژگی مهم دارد که از آن به عنوان نسبت سود فعالیت یاد می‌کنیم. در واقع نسبت سود فعالیت شما تابعی از اینتاکد مالیاتی است که شما در پرونده مالیاتی خود به کسب و کارتان اختصاص می‌دهید.

 

یکی از کاربردهای مهم اینتاکد در نظام جدید تشخیص و تعیین مالیات، استفاده از آن در تعیین نسبت سود هر فعالیت است به این ترتیب که با این کد اختصاصی میتوان در موضوع استفاده از توافق مالیاتی تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم یا همان مالیات مقطوع مشاغل استفاده کرد و نقشی تعیین کننده در تشخیص میزان مالیات عملکرد شما دارد.
یکی از عواملی که در این فرمول، تاثیر کلیدی دارد، ضریب مالیاتی یا همان نسبت سود فعالیت است که این نسبت سود فعالیت، حاصل یکی از ویژگی‌های کاربردی اینتاکد فعالیت اقتصادی شماست. در ویدئو زیر می‌توانید مشاهده نمایید اینتاکد مالیاتی چیست و چه اهمیتی در پرونده مالیاتی دارد :

 

 

در فیلم زیر می‌توانید مشاهده نمایید چه اینتاکدی را باید بزنید تا مالیات کمتری پرداخت کنید :

 

 

​لیست فعالیت ها بر اساس اینتاکد جدید:

جدول کامل اینتاکد و لیست فعالیت‌ها و نسبت سود هر شغل و فعالیت را می‌توانید در همین نوشته دریافت کنید و به سادگی از روی جدول مربوطه، شرح فعالیت مالیاتی را با کلیدهای ترکیبی ctrl+f در یک فایل PDF جامع جستجو کنید.

 

اطلاعات موجود در پایگاه‌ داده‌های اطلاعاتی سیستم جامع مالیات می‌تواند برایند و برآوردی از میزان سود فعالیت شما را بر اساس ورودی‌های اطلاعات خود مشخص کند. به این شکل که به‌عنوان مثال اگر شما یک اغذیه فروشی معمولی داشته باشید، داده‌های آماری و اطلاعات کسب شده از اتحادیه ‌های اصناف و کسب و کارهای مشابه فعالیت شما، مشخص می‌کند که از ۱۰۰ واحد فروشی که خواهید داشت، میزان ۱۵ واحد از آن، سود خالص فعالیت شماست.

با این روش صرفا با داشتن اطلاعات فروش شما می‌توان به میزان سودتان دست پیدا کرد و همان میزان سود بدست آمده، مبنای مطالبه و وصول مالیات خواهد بود. پس مهمترین ویژگی نسبت‌های سود فعالیت که در اینتاکد مستتر است این امکان را برای اداره مالیات فراهم می‌کند که به سود تقریبی فعالیت شما یا همان درآمد مشمول مالیات شما برسد و نسبت به آن با اعمال مواد ۱۳۱ یا ۱۰۵ قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات فعالیتتان را برآورد و تشخیص دهد.

 

 


برای دانلود آخرین جداول نسبت‌های تعیین و منتشر شده سود فعالیت (فهرست اینتاکد جدید) اینجا کلیک کنید. برای دانلود باید ثبت نام کنید.

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش